Mellan stolparna (återgång)

Det var länge sedan jag senast stod flere matcher i följd i målet i tävlingar. Sexton år liksom. En tid gick med skador (1997—2001) och längre paus (2001—2005) och sedan enstaka matcher och en comeback som utespelare (2006—). Inget speciellt, men hyfsat spel på centern, som nog mera drevs av kraft och vilja än skicklighet. Nu när cirkeln har slutits, och jag återgått i mål, finns det flera erfarenheter om målvaktspel och -träning som jag uppmärksammat och vill dra nytta av. Därför vill jag också dela med mig och hoppas att detta nyttjar i synnerhet unga målvakter.

Goalkeeper motivational poster. Source: Vanja Radic.

Handball motivational poster, Vanja Radic.

Jag ska formulera mig i tio teser, som jag fortsatt ska motivera i flere inlägg. Det första följer efter listan!

Mina teser för målvakter

  1. Du ska först skapa en självbild där Du är stor, bra, stark och täcker målet.
  2. Du ska vara i utomordentligt fysiskt skick.
  3. Du ska inte träna som utespelare.
  4. Du ska ställa krav på försvarsspelet och försvarsspelare.
  5. Du ska visa Dina känslor.
  6. Du ska uppträda bestämt och enligt läget.
  7. Du ska höja Din smärttröskel.
  8. Du ska inte tävla med dina målvaktskamrater i laget.
  9. Du spelar inte mot utespelarna i det egna laget.
  10. Du är störst, bäst, starkast och täcker hela målet!

Du ska först skapa en självbild där Du är stor, bra, stark och täcker målet.

Detta är det bästa jag blivit lärd som målvakt. Tyvärr skedde detta sent inne i min karriär, men jag hade väl något liknande i mig tidigare. Det handlar om självförtroende. En målvakt måste ha ett helt obegränsat självförtroende. Det är inte något man växer till eller får gradvis, utan det måste vara utgångspunkten. Efter att Du skapat denna självbild, ska Du gradvis förstärka bilden tills den blir sann. Det kommer törnar och dagar då Du är så nere att Du är gråtfärdig. Jag minns själv några. Men om Du inte tror på Dig själv så kommer Du aldrig att nå nivån där du spikar målet, knäcker spelare och sprider rädsla och osäkerhet i motståndarens led.

Karin Mortensen, Danish women’s national team. Source: Scanpix

Karin Mortensen is the goalkeeper for the Danish women’s national team and has to fend off the opposing team’s shots – which can have speeds of up to 110 kph (70 mph). You have to be a bit unusual to be a goalkeeper, she says. Photos: Scanpix

Hur bygger Du upp bilden och vidmakthåller den? Varje räddning är unik, likaså varje förlorad boll. Efter en räddning ska Du genast återgå till läget med en snabb analys av din parad, återkoppla till målbilden och på det sätt förstärka den. På det här sättet skapar Du flyt. Om Du förlorar en boll är det lika viktigt att återgå, analysera och fatta beslut om nästa aktion — ta initiativet, alltså. På det här sättet får Du koll på även de svåraste spelarna. Din egen nivå kvittar, med rätt målbild och initiativet i Dina egna händer kan du nolla spelare i världsklass.

För mera näring för målvaktssinnet rekommenderar jag Vanja Radics artikel.

Jag välkomnar diskussion och debatt kring ämnet. Kom gärna med en kommentar i fältet nedan eller kör på Klibba.Com där målvakter nu är i fokus.

En reaktion på ”Mellan stolparna (återgång)

  1. Pingback: Du ska vara i utomordentligt fysiskt skick (Mellan stolparna, del 2) | Fokuserade tankar

Lämna en kommentar